0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

آشنایی با انواع رایحه‌ های عطر و ادکلن

آشنایی با انواع رایحه‌ های عطر و ادکلن

آشنایی با انواع رایحه‌ های عطر و ادکلن نیازمند مدرک یا تحصیلات خاصی ندارد. بلکه فقط نیاز به علاقه و اندکی مطالعه دارد که با مطلب امروز مجله اینترنتی خانوم جان، شما هم می توانید به راحتی انواع عطر را بشناسید. در ابتدا می رسیم به اولین سوال:

عطر چیست؟

عطر یک ماده‌ خوشبو است که برای خوشبوسازی بدن یا محیط استفاده می شود. عطرها از مواد طبیعی یا از ترکیب اسانس‌ها، تثبیت‌کننده‌ها، حلال‌ها و ترکیبات معطر تشکیل می‌شوند.

مواد اولیه‌ معطر تشکیل‌دهنده‌ عطر از طریق استخراج از منابع گیاهی، حیوانی یا روش‌های تولید مصنوعی مواد شیمیایی تهیه می‌گردد. نتایج متن‌ها و حفاری‌های باستان‌شناسی نشان می‌دهد که عطرها در بعضی از تمدن‌های اولیه‌ی انسانی وجود داشته‌اند.

تاریخچه عطر و ادکلن

عطر و ادکلن با ترکیبی از روغن و ترکیبات معطر تولید می‌گردند. معمولا در دوره‌های مختلف رایحه‌های مورد استقبال متفاوت بوده است چرا که ذوق ها و سلایق تغییر می نموده است.

عطر به عنوان ترکیبی از روغن‌های مختلف، عناصر معطر و سایر مواد تشکیل‌دهنده‌ای که بوی دل‌پذیری را ارائه می‌دهد توصیف شده است. در حالی که فرمول‌های مختلف ادکلن‌ها کاملاً محفوظ هستند، اما کارشناسان در این زمینه به طور کلی به درستی می‌توانند حدس بزنند که مخلوط به کار برده شده در عطر چیست؟

انواع مختلفی از مواد تشکیل‌دهنده در تولید ادکلن به کار می‌روند. مواد تشکیل‌دهنده‌ی موجود در مخلوط به چند دسته‌ مختلف شامل گل، چوب، چرم، مرکبات و اسانس میوه تقسیم می‌شوند. در طول صد سال گذشته، تعداد عطرهایی که در بازارهای عطر و ادکلن موجود است، به شدت افزایش یافته است.

نمونه‌هایی از عطر در مصر باستان، امپراطوری روم، بین‌النهرین و امپراتوری ایران کشف شده است. روش‌های تولید عطر و ادکلن نیز در طول زمان تغییر کرده است. در طول قرن‌های گذشته، پیشرفت در عطر و ترکیبات معطر در زمان تغییر کرده است.

با گذشت زمان، منبع روغن‌های موجود در عطر و ادکلن از منابع طبیعی مانند گیاهان و درختان به منابع مصنوعی تغییر یافته است. تولیدکنندگانعطر از پوست، چوب، ریشه، برگ، دانه و دیگر منابع طبیعی روغنی استفاده می‌کرده‌اند. در حالیکه امروزه شروع به استفاده از عناصر مصنوعی برای تولید ادکلن شده است. استفاده از مواد شیمیایی مصنوعی در تولید آن‌ها سبب می‌شود منابع طبیعی تولید عطر حفظ شوند.

هنر عطرسازی در زمان باستان از میان رودان و مصر شروع شده و در ایران و روم باستان توسعه پیدا کرده است. اولین شیمی‌دان ثبت شده در دنیا زنی بنام تاپوتی می‌باشد که یک عطرساز بوده که طبق لوحه‌های خط میخی در هزاره‌ی دوم قبل از میلاد در میان رودان می‌زیسته و با ترکیب گل‌ها و روغن‌ها با دیگر مواد معطر عطر مورد نظر خود را تولید می‌کرده است.

دانشمند ایرانی ابن سینا فرایند عصاره‌گیری از گل‌ها با استفاده از روش تقطیر را معرفی کرد. اولین تجربه‌ی او در خصوص گل رز بود. از این میان گلاب بلافاصله میان مردم محبوب شد. مواد اولیه و تکنولوژی تقطیر در کشورهای شرقی به‌ طور قابل‌توجهی صنعت عطرسازی و پیشرفت‌های علمی و بخصوص شیمی را در غرب تحت تأثیر قرار داده‌اند.

غلظت عطر و ادکلن

محصولاتی که به عنوان انواع عطر و ادکلن شناخته می‌شوند تنها در میزان غلظت عصاره‌های روغنی معطر در حلال آن، که می‌تواند شامل اتانول یا ترکیبی از آب و اتانول باشد، متفاوت هستند. شدت و ماندگاری عطر بر اساس غلظت، شدت و طول عمر ترکیبات معطر مورد استفاده در آن می‌باشد؛ هر قدر درصد ترکیبات معطر افزایش می‌یابد، شدت و ماندگاری آن نیز زیادتر می‌شود.

انواع رایحه‌ عطر و ادکلن

آگاهی داشتن از انواع رایحه‌ها کمک می‌کند تا بتوان رایحه‌ مورد نظر را به درستی انتخاب کرد و عطر دلخواه را سریع‌تر و دقیق‌تر پیدا کرد. معمولا دسته‌بندی‌هایی که به صورت عمومی ارائه می‌شوند شامل؛ عطر گرم، ادکلن گرم، عطر خنک، ادکلن خنک، عطر تند، ادکلن ملایم، عطر شیرین،ادکلن شیرین و تلخ می‌باشند.

دسته‌بندی‌های اصلی رایحه‌ عطرها شامل موارد زیر هستند:

  • آروماتیک (Aromatic)
  • چایپره (Chypre)
  • مرکبات (Citrus)
  • میوه ای (Fruity)
  • گل دار (Floral)
  • چرمی (Leather)
  • شرقی (Oriental)
  • چوبی (Woody)