0
سبد خرید شما خالیست!
میتواند برای مشاهده محصولات بیشتر به صفحات زیر بروید

از کجا بدانیم لوازم آرایش فاسد شده‌ است؟

از کجا بدانیم لوازم آرایش فاسد شده‌ است؟

شاید برای شما هم همیشه سوال باشد که از کجا بدانیم لوازم آرایش فاسد شده است؟

برای بررسی این موضوع شاید مطالب بسیاری در اینترنت موجود باشد اما امروز تصمیم گرفتیم که در مجله اینترنتی خانوم جان نیز مطلبی با این عنوان منتشر نماییم.

بنابراین در ادامه خواهیم خواند:

  • ضرورت شناخت نشانه های فساد لوازم آرایشی
  • اهمیت تاریخ انقضا لوازم آرایشی
  • طول عمر محصولات آرایشی
  • نحوه نگهداری از لوازم آرایشی
  • شناخت نمونه هایی از لوازم آرایش فاسد

ضرورت شناخت نشانه های فساد لوازم آرایشی

بسیاری از خانوم ها مواد و لوازم آرایششان را بسیار دوست دارند و گاهی رنگ بعضی از آن ها آنقدر برای شان زیباست و جذاب است که به هیچ وجه تمایل ندارند هیچ کدام را از خود و میز آرایششان دور کنند. اما باید بدانید بعد از گذشت مدت زمانی، لوازم و مواد آرایشی شما با رخدادهایی روبروی می  شوند که دیگر برای استفاده شما مناسب نخواهند بود. چرا که ترکیبات این لوازم شامل موادی است که پس از گذشت زمانی، تبدیل به یک بستر خوب برای رشد باکتری و میکروبها خواهند شد.

وجود این باکتری و میکروبها در لوازم آرایش فاسد موجب بروز عوارضی جبران ناپذیر همانند آسیب رسانی به پوست، ایجاد حساسیت، سرطان و … برای مصرف کننده آن خواهد داشت. بنابراین شناخت نشانه‌های فساد در لوازم آرایشی یک امری ضروری است.

آیا تاریخ انقضای لوازم آرایش مهم است؟

شاید اولین سوالی که پس از خواندن این تیتر برایتان پیش بیاید این است که مگر لوازم آرایشی هم تاریخ مصرف دارد؟ بله باید عرض کنیم که کلیه لوازم آرایشی و بهداشتی دارای تاریخ مصرف می باشند.

احتمالا سوال دوم شما این باشد که از کجا متوجه زمان انقضای یک محصول آرایشی شویم؟ این سوالی است که خیلی از خریداران محصولات آرایشی و بهداشتی دارند. برچسب شبنم یا برچسب های اصالت کالا تا حدودی کمک کرده زمان تولید و انقضای محصولات و قاچاق بودن یا نبودن آن مشخص شوند، اما هنوز هم خیلی از محصولات آرایشی و بهداشتی دارای این برچسب نمی باشند.

گاهی نیزاین برچسب روی بسته‌بندی محصولات درج شده و اگر جعبه را دور بیندازید و زمانی از مصرف ماده آرایشی بگذرد دیگر نمی‌توانید متوجه زمان تولید یا انقضای محصول شوید.

برچسب اصالت کالا

در بیشتر محصولات بر روی بسته‌بندی اصلی محصولات هیچ توضیحی در مورد تاریخ تولید و انقضا داده نشده و تنها علامتی که بسیاری از افراد حتی متوجه آن هم نمی‌شوند، کاسه‌ای است که روی آن عددی قید شده و نشان می‌دهد بعد از باز کردن در محصول تا چند ماه بعد می‌توانید محصول را همچنان استفاده کنید، اما آیا واقعا به خاطر دارید کرم ضدآفتاب یا رژ لبتان را کی خریده بودید و چند ماه از زمان مصرف آن گذشته است؟

در ادامه اشاره ای به مدت زمانی داریم که هر یک از محصولات آرایشی طی آن مدت باید مصرف شوند و از آنجا که به هر حال مشخص نیست چه فاصله زمانی بین تولید و باز شدن در محصول آرایشی بوده، به علائمی اشاره خواهیم کرد تا با توجه به آن‌ها متوجه فساد یک محصول آرایشی شوید..

طول عمر محصولات آرایشی چقدر است؟

در ادامه طول عمر بیشتر محصولات آرایشی را بصورت تقریبی بیان شذه است. به عنوان مثال طول عمر محصولاتی همچون:

  • ژل دوش و شامپو: 2 تا 3 سال.
  • لوسیون بدن: 9 تا 12 ماه.
  • کرم صورت: کاسه‌ای 9 ماه، بطری‌های پمپی یا تیوپی 12 ماه.
  • لاک ناخن: 1 تا 2 سال.
  • ریمل مژه و ابرو: 3 ماه.
  • پوشاننده سیاهی دور چشم: 3 تا 6 ماه.
  • کرم روز، شب: 6 تا 9 ماه.
  • پاک‌کننده آرایش چشم، صورت: 6 تا 9 ماه.
  • اسکراب و لایه‌بردارها: 6 تا 9 ماه.
  • ماسک مرطوب‌کننده، پاک‌کننده: 6 تا 9 ماه.
  • کرم ضدقرمزی: 8 ماه.
  • کرم‌پودر: 9 ماه.
  • لوسیون بدن: 12 ماه.
  • رژگونه: 2 تا 3 سال.
  • سایه چشم: 2 تا 3 سال.
  • پنکک: 2 تا 3 سال.
  • مداد چشم: 2 سال.
  • مداد ابرو: 2 سال.
  • رژ و مداد لب: 2 سال.

بوده است. دقت شود که تاریخ های مذکور برای زمانی است که این لوازم برای اولین بار از پلمپ خارج و مورد استفاده قرار گرفته شده باشند.

در رابطه با کرم‌های ضدآفتاب، متخصصان زیبایی توصیه می‌کنند که بعد از پایان فصل گرم سال، آن را دور بیندازید، زیرا معمولا در زمستان افراد به ندرت از کرم ضدآفتاب استفاده می‌کنند و ترکیبات موثر کرم در پیشگیری از آسیب‌رسانی اشعه‌های ماورای ‌بنفش خورشید به پوست تا سال بعد موثر باقی نمی‌مانند.

به همین منظور پیشنهاد می گردد  کرم ضدآفتاب را سالانه تعویض نمایید تا موجب بروز آسیب به  خود نشوید.

نحوه نگهداری از لوازم آرایش به چه صورت است؟

طول عمرهای ذکر شده فوق برای هر محصول حداکثر زمانی است که می‌توانید از آن محصول آرایشی استفاده نمایید اما به شرطی که این محصول در شرایط مناسب نگهداری شده باشد.

حال لازم است تعریف درستی از شرایط مناسب داشته باشیم. برای این منظور باید به چند نکات توجه داشته باشید:

  • محصولات آرایشی را باید در محیط های خشک و دور از رطوبت نگه دارید. چرا که ورود رطوبت احتمال رشد باکتری‌ها را در محصولات آرایشی افزایش می‌دهد. پس بدانید که حمام و توالت مکان‌های مناسبی برای نگهداری لوازم آرایشی نمی باشند.
  • هنگام خرید بهتر است بیشتر محصولات تیوپی و پمپی را انتخاب کنید. محصولات کاسه‌ای در مقایسه با انواع دیگر بیشتر در معرض آلودگی قرار دارند و طول مدت مصرفشان کمتر خواهد بود.
  • بعد از مصرف محصولات درب آن‌ها را محکم ببندید، در غیر این صورت احتمال اکسیده شدن محصولات افزایش می‌یابد.
  • قبل از مصرف کرم‌های کاسه‌ای حتما دستانتان را به خوبی بشویید.
  • پد‌های آرایشی، فرچه و قلمو‌های آرایشی‌ خود را هر ازچند گاهی بخوبی بشویید.
  • هرگز محصولات آرایشی و ابزار‌های آرایشتان را با کسی شریک نشوید چرا که از نظر بهداشتی مورد تایید نمی باشد.
قلمو‌های آرایشی‌

از کجا بفهمیم لوازم آرایشی شما فاسد شده‌ یا سالم است؟

همانطور که در ابتدا بیان شده شناخت نشانه‌های فساد در مورد مواد آرایشی و بهداشتی بسیار ضروری است. حال با فرض بر اینکه از تاریخ مصرف محصول آرایشی خود بی اطلاع هستیم می خواهیم متوجه سالم یا ناسالم بودن محصول خود شویم.

شناخت عطر و ادکلن فاسد شده:

در ابتدا با عطر ها و ادکلن ها شروع می کنیم. شاید باورتان نشود اگرتاریخ عطر‌ها و ادکلن ها بگذرد برای سلامت شما مضر خواهند بود.

اما باید بدانید با انقضا تاریخ مصرف آنها و استفاده از این محصولاتت باعث آسیب رسانی به پوست و سطح بدن خود خواهید شد.

حال چطور متوجه شویم که عطر و یا ادکلن ما تاریخ مصرفش به اتمام رسیده است؟

برای فهمیدن جواب این سوال کافیست به رنگ آن توجه کنید. رنگ عطرو ادکلنی که فاسد شده و از زمان مصرف آن گذشته، تغییر می نماید و معمولا تیره است. روش دیگر برای شناخت این محصول که منقضی شده است بوی آن است. عطرهای فاسد بوی اولیه خود را از دست داده وبا تغییر بو مواجه می شوند.

در ادامه به شناخت چند نمونه از لوازم آرایش فاسد پرداخته شده است.

شناخت ریمل و خط چشم فاسد شده:

محصولاتی همچون ریمل و خط چشم محصولات فوق العداه حساسی هستند، چرا که دائما با چشمان شما در ارتباط هستند. پس سلامت و کیفیت این محصولات بسیار مهم می باشد.

ریمل و خط چشم ها معمولا با نزدیک شدن به اتمام تاریخ مصرفشان دارای بوی نامطبوعی می شوند و یا به مرور خشک می‌شوند.

پیشنهاد می شود به شرایط نگهداری این محصولات دقت ویژه ای شود. چرا که این دو محصول چنانچه در معرض گرما و نور آفتاب مداوم قرار بگیرند، دچار آسیب و فساد خواهند شد.

شناخت رژ لب فاسد شده:

تاریخ انقضا این محصول نیز بسیار مهم بوده چرا که این محصول مداوم با لبان مصرف کننده در ارتباط بوده و امکان ورود به بدن از همین طریق را خواهد داشت.

شرایط نگهداری و کیفیت این محصول، بر طول عمر آن تاثیر بسزایی دارد. هر چه به تاریخ انقضا رژلب نزدیک می شوید، از نرمی آن کاسته شده و دارای بوی نامطبوع خواهد شد. به همین راحتی می توانید متوجه شوید که دیگر محصول شما قابل استفاده نمی باشد.

به طور متوسط عمر رژلب حداکثر 2 سال است، اما برخی خانم‌ها تا سالیان سال یک رژ را در کیفشان دارند. این امر موجب می شود تا این محصول به مرور حاوی باکتری‌های مضر و بیماری‌زا شودو در ادامه باعث مشکلات زیادی برای مصرف کننده آن شود.

شناخت پنکیک فاسد شده:

پنکیک تاریخ گذشته و فاسد چندان قابل تشخیص نیست اما شاید بتوان تا حدی حدس‌هایی درباره فساد آن زد.

به عنوان مثال اگر دیدید در یک دوره زمانی دچار تغییر رنگ شد احتمالا تاریخ مصرف آن به انتها رسیده و قابل استفاده نیست یا اگر متوجه شدید بافت آن تغییر کرده‌ یا مواردی از این قبیل، این احتمال را بدهید که تاریخ مصرف آن گذشته است.

برای جمع بندی باید بیان نمود که باورهای غلط در خصوص تاریخ مصرف لوازم آرایشی را می بایست اصلاح نمود و دقت ویژه ای بر این موضوع داشت تا مانع بروز مشکلاتی برای سلامت خود گردید. چرا که لوازم آرایش فاسد موجب بروز بیماری های خطرناک و حساسیت های پوستی خواهد شد.

امیدواریم از مطلب امروز مجله اینترنتی خانوم جان نهایت استفاده را برده باشید و در صورت تمایل این مطلب را با دوستان و عزیزان خود به اشتراک بگذارید.